15

Är det bara jag eller påminner Thierry Le Goues modefotografier...




... lite om Leni Riefenstahls bilder från Sudan?


Vid närmare eftertanke: kanske inte alls? Undrar om jag stirrar mig blind på att människorna på bilderna är högblanka. Å andra sidan är det ju det första man lägger märke till.

På min skola hade vi en föreläsning med konstnären Henrik Andersson och han sa en grej som jag inte visste förut och som jag tycker är så jävla svindlande: att alla förutsättningar för att ta ett fotografi fanns redan hundra år innan de första fotografierna togs. Man fattade hur framkallningsvätska funkade, man hade fattat hur en camera obscura funkade sen tusentals år tillbaka. Men fotot dröjde, trots detta. Jag undrar vilka förutsättningar som finns idag som vi ännu inte kan föreställa oss.

Inga kommentarer: