9

Intervjuer är så extremt tacksamt. Man behöver inte tänka så mycket, man får träffa folk som gör roliga saker och man kan vifta med sina egna texter utan att det verkar som om man skryter. Vilket jag hade tänkt göra nu! Här är sommarens skörd, för er som till äventyrs inte följer mitt varje steg och har missat någonting...



För ett tag sen intervjuade jag textilkonstnären ClaesMikael Svensson för lokaltidningen SoFo - har inte läst slutversionen som verkar ha översatts till engelska, men om ni gärna vill göra det och bor i Stockholm finns den lite här och var söder om Folkkungagatan. Han är på omslaget till tidskriften Hemslöjd just nu och man kan se bilder på hans konstverk här. Jag är jätteglad att det här Hemslöjd-numret verkar ha blivit så uppmärksammat (det genererade en raljant notis i DN, i alla fall!), för CM är så grym. Det är konstverk som handlar mycket om tid, ser jag det som - material som måste bearbetas länge, tekniker som har funnits i hundratals år. 


Sen pratade jag för Bons räkning med Wu Tsang, som har varit Iaspis-stipendiat i Stockholm, om hens dokumentärfilm Wildness. Den handlar om en hel massa saker egentligen - gentrifiering, representation, transfobi, invandring, gayhistoria - men framför allt om utrymme. Personerna den här filmen skildrar svävar ibland i livsfara på gatan, men nattklubben är som ett andra (eller i några fall, första) hem... det är ju både fascinerande och deprimerande. Tsang ligger bakom ett performancekonstverk som är jävla nifty: skådespelare lipsynchar bortklippta scener ur Paris Is Burning. Det är en så fyndig kommentar till dokumentärfilmarens roll, tycker jag.
Extramaterial: Crystal LaBeijas raseriutbrott.

Slutligen: Erik Bjerkesjö i Rodeo. Han visar för första gången i Sverige på modeveckan nu på måndag, men han har fått massvis med priser och visat i Milano innan dess. Jag brukar vara lite ambivalent inför modeveckan av lite olika anledningar som jag inte orkar gå in på nu, men jag ser verkligen fram emot hans visning. Läs om du vill veta mer om skosulor och tjurnackar.....

Inga kommentarer: