4

Karin Broos, Heather Horton.


Så förtjust just nu. Karin Broos ställdes ut på Sven-Harrys hösten 2011, jag var inte såld då. Men nu så.
Hon och Heather Horton påminner mycket om varandra, det verkar så om man bildgooglar lite i alla fall. Nästan alltid kvinnor, ofta ensamma, ofta på en gräns inbillar jag mig: här mellan flytande och sjunkande eller mellan vaken och sovande, också det ett sätt att flyta eller sjunka. Periodvis är jag rädd för att somna för att jag tycker att det är obehagligt att känna hur jag förlorar medvetandet.
Och ytorna, såklart. Lakan, kläder, duschdraperier, vatten.
Och att det är realistiska porträtt.
Tanken på att det finns ett enkelt sätt att fånga den där likheten, alla de där vecken, och att välja bort det sättet--jag vet inte hur jag ska uttrycka mig utan att låta biblisk:

Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Nog om det. Konsttips! Konstpaus.

Inga kommentarer: